Uusliberalismia

Halla-aho italialaisvideolla: Haluamme purkaa Euroopan yhteisvaluutan

Persujen puheenjohtaja Jussi Halla-aho selittää italialaisen La Repubblica-lehden videohaastattelussa persujen poliittisia linjauksia. Haastattelu liittyy persujen aiemmin viikolla solmimaan liittoon Matteo Salvinin venäjämielisen Lega-puolueen kanssa.

Kohdassa 5.20 Halla-aho sanoo, että persujen tavoitteena on purkaa Euroopan yhteisvaluutta euro, koska siitä on hänen mukaansa haittaa melkein kaikille Euroopan maille. Tämä on Suomen vastuullisten puolueiden hyvä tietää ennen Suomen kesällä alkavaa EU-puheenjohtajakautta. Ja äänestäjienkin on se hyvä tietää näin selkeästi ilmaistuna vielä ennen vaaleja.

Halla-aho antaa tuolla videolla siimaa EU:n Venäjä-talouspakotteiden purkamiselle. Hän sanoo, että EU:n pitäisi keskittyä "diplomaattisiin pakotteisiin" - ilmeisesti talouspakotteiden sijasta.

Halla-aho sanoo lopuksi, että Euroopan populistipuolueiden tulee keskittyä muutamaan yhteiseen teemaan . Ehkä onkin niin, että nämä harvat yhteiset teemat liittyvät juuri Venäjän tavoitteisiin, joita ovat EU:n hajottaminen ja heikentäminen ja talouspakotteiden purku.

https://www.youtube.com/watch?v=FQsh9Q1-T1Y

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (128 kommenttia)

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta

Onpa epätoivoinen yritys rakentaa huteraa aasinsiltaa persuista putinisteihin. Siis aikooko Halla-Aho liittää myös Italian Venäjään?
Yhteisvaluutan purkaminen aivan tervepäistä touhua. Vai antaako blogisti edes hetkeksikään kukkaroaan italialaisen tahi romanialaisen haltuun? Saati koko omaisuuttaan?
Minusta demarien pitäisi keksiä jotakin oikeasti tärkeää sanottavaa vaalien alla eikä sortua amerikkalaistyyliseen poliittiseen loanheittoon, mistä tämä blogi pelkästään koostuu.
Köyhiä ja työttömiä on enemmän kuin ikinä, mutta demarit eivät onnistu tästäkään saamaan asetta vaalitaistoon.

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka

Juu, Pohjoismaille yhtenäiset valuttakäytännöt eli Suomellekin oma raha. Sitten voidaan vertailla millä maalla menee taloudessa oikeasti parhaiten. Nythän muiden Pohjoismaiden valuutat ovat saaneet devalvoitua markkinoilla.

SDP:n Lipponen (+ Niinistö) vei Suomen Euroon kysymättä kansan mielipidettä, Ruotsissa kysyttiin. Tuo oli sitä suomalaista ”sosiaali DEMOKRATIAA”, SDP määrää ja kansa tottelee nöyrästi!

Saksa tekee isoa bisnestä Venäjän kanssa. Mercedes-Benz avasi uuden autotehtaan Moskovan lähelle. Taitaa Uudenkaupungin autotehdas kohta joutua etsimään uuden automerkin Mersun tilalle. Politiikkojen puheet ovat puheita, bisnes miehet ja naiset noudattavat bisneksen lakeja. Suomenkin bisneseliitin pitäisi ottaa Venäjän kaupasta omansa ennenkuin markkinat on siellä vallattu muiden taholta, niiden jotka viis veisaavat politiikkojen puheista.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Hatakalla on nyt semmoinen hötäkkä, että hän ei selvästikään tiedä, mitä ne EUn Venäjä-pakotteet ovat.
Miksi EUn pitäisi painaa villaisella se, että suurvalta on miehittänyt toisen valtion aluetta ja ylläpitää siellä aseellista konfliktia? On nimenomaan Venäjän naapurina olevan Suomen etu, että näin ei tehdä.

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka Vastaus kommenttiin #11

Osaako opettaja saksaa? Jos osaa, niin voisi lukea tätmän artikkelin:
https://www.zeit.de/wirtschaft/unternehmen/2019-04...

”Ein erfolgreiches Russland sei auch in Deutschlands Interesse, sagte Wirtschaftsminister Altmaier.”
Menestyvä Venäjä on myös Saksan intressiä, sanoi kauppaministeri Altmeir.

”Zetsche dankte Präsident Wladimir Putin, der an Eröffnung teilnahm, für die Unterstützung: "Mercedes-Benz glaubt an Russland", sagte Zetsche. ”
M-B uskoo Venäjään.

Että tällaista ”pakotepolitiikkaa” poliittisista puheista riippumatta, hehheh

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #75

Ota nyt vaan selvää niistä Krimiin liittyvistä pakotteista. Vähälahjaisimmatkin ehkä ymmärtävät Wikipedian artikkelin, se on aivan hyvä ja selkeä perustietojen lähde.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Ruotsin tärkeimmät kauppakumppanit ovat EU, NORJA, USA ja GB.Osalla valuutta vahvistuu samaan aikaan kun joku toinen heikkenee suhteessa kruunuun.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Ota rauhallisesti, minähän levitän tässä Mestarisi sanomaa laajemmalle yleisölle. Joo ja totta kai tämä ja kaikki muu sataa pelkästään persujen laariin.

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta

Hyvin perinteistä demarimaista oletustusta asioista, joista ei ole mitään hajua. Suorastaan rasistinen kommentti. Koska olen valkoihoinen, rääväsuinen ja vastustan euroa, olen siis Mestarin Putinisti?
Herra Putin on jo toinen jalka haudassa ja ainoa mestarini on näissä vaaleissa H. Aitakari (115).

Seijan tapa aloittaa keskustelu sylkemällä päin naamaa ei vakuuta. Olin -99 kesällä Venäjällä, jolloin paistoi aurinko ja kehuin äänen kaunista ilmaa. Putin ei ollut vallassa, joten silloin olin Jeltsinisti.
Appiukko vasta olikin kun salakuljetti Jeltsinin kirjeen Sveitsiin. (Esa Seppäsen kirjassa Kuuma Elokuu 1991 Moskovassa, sivu 118)
Vuonna 2009 jos nyt satuin hyvää sanaa sanomaan Venäjästä, olisin ollut Medvedevisti. Kun Zirinowskista tulee presidentti, menee Seijalta ja muilta nimittelijöiltä suu tukkoon.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #12

Mikä täällä nyt on rasistista? Pitäisikö sinun huilata ja ottaa lasi vettä?

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola Vastaus kommenttiin #14

Pitäisikö demarien äärisiipeä edustavan Snellmannin ottaa itse lasi vettä ja jotain muutakin, kun kaikki aika näyttää menevän näistä "salaliitoista", "Halla-ahoista" ja "putinisteista" jauhamiseen?

Säälittävää jankkausta, mutta fanaatikko on fanaatikko.

Käyttäjän JarmoHenttonen kuva
Jarmo Henttonen

Mikä tässä blogissa on uuttatietoa, kallistun minäkin sen kannalle, että yrität ainoastaan loanheittoa, sitäkin heikollamenestyksellä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Putinistien kanssahan Halla-aho kävi veljeilemässä.

Both the anti-establishment Five Star Movement and the League have demonstrated a sympathetic stance towards the Kremlin, having called for international sanctions, imposed following Russia’s annexation of Crimea, to be lifted.

And Salvini wasn’t afraid to hide his support of the Russian President: “I consider Putin one of the best statesmen [in the world],” he said in reply to Soros’ words.

http://www.italianinsider.it/?q=node/6840

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Jos Putinin Venäjä kiehtoo italialiaisia enemmän, kuin Italian vanhat polittiset puolueet, ei vika välttämättä ole Putinissa.

Vaaliliitto kuitenkin voitti parlamenttivaalit mielestäsi täysin väärine mahanmuuttomielipiteineen. Demokratia on paska juttu.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Jounihan kertoo vain, mitä Halla-aho itse esittää!

Onko Halla-ahon esityksissä lokaa, vai miksi puhut loanheitosta?

Eikö tätä asiaa saisi ennen vaaleja kertoa ihmisille. Nämä sitten päättävät senkin tiedon pohjalta oman äänestyskäyttäytymisensä. Joko kannattavat H-A:n näkemyksiä tai sitten eivät!

Olisi kokonaan toinen juttu, mikäli Jouni valehtelisi Halla-ahon tehneen tai sanoneen jotakin, mikä ei pidä paikkaansa. Silloin se olisi loanheittoa. Nyt se on vain ihmisten informoimista!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Siellä ne varsinaiset globalistit kieroilevat Suomen kaatamiseksi.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Halla-aho on uusi Väyrynen, mutta paljon vaarallisempi.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tuolla lausunnolla euron hävittämisestä pelasi itsensä viimeistään ulos hallituksesta.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

"Ehkä onkin niin, että nämä harvat yhteiset teemat liittyvät juuri Venäjän tavoitteisiin, joita ovat EU:n hajottaminen ja heikentäminen ja talouspakotteiden purku."

Halla-ahohan videolla kertoo, mitä nämä ovat. Törkeää ja tarkoitushakuista vihjailua, aloittaen sanalla "ehkä".

Eurostatin www-sivujen PDF-lehdistötiedotteiden kuvaajista näkee, että kaikilla mittareilla finanssikriisin ja "eurokriisin" jälkeen euroalueen ulkopuolisten EU-jäsenmaiden talous on kehittynyt paremmin. Tanskan voi laittaa kuulumaan euroon, koska valuuttakurssi euroon nähden on muuttumaton tietoisena tavoitteena. Tanskassa kehitys on ollut heikkoa.

--------------------------
Kiitos linkistä. Halla-aho puhuu videolla järkeviä. "Humanitaarisen" avun antamisesta Välimeren yli pyrkiville ja heidän leireilleen (ja niiden perustamiseen) olen eri mieltä Halla-ahon kanssa. Suomen ei tule antaa mitään. Halla-aho jakaisi suomalaisten ja EU:n veronmaksajien rahaa pois valloittajille, tunkeutujille, muukalaisille. JYRKKÄ EI TÄLLE. Avustukset houkuttelisivat ihmisiä sinne, missä niitä jaetaan. Ja vaikka eivät houkuttelisi, silti KAIKKI KEHITYSAPU JA HUMANITAARINEN APU PITÄÄ LOPETTAA.

Joissakin noissa puolueissa, joiden kanssa mietitään yhteistyötä, on vaarallista Venäjä-myönteisyyttä tai Venäjän pillin mukaan toimimista. Parempi olisi olla auttamatta Venäjän miehiä ja naisia. Suomen tulisi erota EU:sta eikä miettiä mitään yhteistyötä EU:n sisällä Venäjä-mielisten kanssa. Suomelle todellinen itsenäisyys kyvyllä tuhota Pietari ja Moskova Suomen valtiojohdon päätöksellä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Tuo Halla-ahon lipsuminen Venäjä-pakotteista on itse asiassa ihan yhtä merkittävä uutinen kuin hänen halunsa tuhota euro. Jos ei halua olla putinisti, ei kannata liittoutua putinistien kanssa.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Olen verrannut usein Serbian ja Montenegron (silloin puhuttiin vielä jostain syystä Jugoslaviasta, vaikka jäljellä olivat vain Serbia ja Montenegro (joka sekin veti eri linjaa ja itki ja hätähuusi, kun joutui öljysaarron alaiseksi)) kohtelua Venäjän kohteluun. Isoa maata, jolla on ydinaseita, kohdellaan aivan eri tavalla. Lisäksi YK-pakotteita ei tule, koska Venäjä voi ne itse estää. Esim. Serbia (ja Montenegro) tiputettiin jalkapallon EM-kisojen lopputurnauksesta pois, jonne se oli jo päässyt (mikä oli siihen aikaan maailman ylivoimaisesti vaikein karsinta, kun EM-kisoihin pääsi vain 8 maata. Tanska pääsi kisoihin ja voitti, kun YK:n päätöslauselman takia Serbia eristettiin kaikista kulttuuri- ja urheilutapahtumista).

Venäjän kanssa olisi pitänyt olla paljon tiukempi.

Mutta maailmaa ei Venäjän rikolliset toimet kiinnosta. Venäjällä on paljon ystäviä YK:ssa, kuten niistä YK:n äänestyksistä puolesta, vastaan, pidättäytyminen, tyhjää -tilastoista näkee (täydellisiä äänestystuloksia ei löytynyt silloin netistä, mutta uutistoimistojen valokuvista kävi ilmi).

Venäjän vastaiset heikot (Serbiaan verrattuna naurettavan vaatimattomat) pakotteet ovat vain Euroopan, USA:n, Kanadan, Japanin, Australian ja Uuden-Seelannin juttu. Muut ovat välinpitämättömiä Venäjän toiminnasta tai hyväksyvät tai kannatavat niitä. Katso kartta: https://en.wikipedia.org/wiki/International_sancti...

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #15

Ja jos Venäjää kuritetaan riittävästi taloudellisesti, se laittaa öljy- ja kaasuhanat kiinni.
Ja tekee sen siinä vaiheessa kun sen taloutta haitataan niin paljon että ei ole mitään hävittävää.
Nämä pakotteet ovat itse asiassa Venäjälle vain hyvä asia. Niiden ansiosta Venäjä joutuu kehittämään omaa teollisuuttaan.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä Vastaus kommenttiin #17

Venäjällä on ollut törkeä politiikka suosia omiaan jo aivan muutenkin. Kun tilanne on se, että maailmassa vain muutama maa on mukana heikoissa talouspakotteissa (jotka kuitenkin vievät niiden asettajilta tilauksia ja rahaa ja antavat ne Kiinalle, Etelä-Korealle, Brasilialle, Argentiinalle, Intialle, Tšiilelle, Israelille ym.), niistä olisi parempi luopua kokonaan. Miksi henkilöpakoteluetteloissa Putin itse, pääministeri ym. korkein johto on vapautettu?! Poliittisen johdon varat ja liiketoimet pitäisi jäädyttää ja laittaa matkustuskieltoon. Vastatoimien olisi pitänyt olla sotilaallisesti Ukrainaa auttavia. Krimiä ei olisi saanut luovuttaa sotimatta. Jos Ukraina ei ollut itse valmis tekemään mitään Krimin puolustamiseksi, silloin on turha odottaa muilta sotilaallista apua. Donbasissa Ukraina on ollut valmis sotimaan, mutta Obama ei antanut edes lupaa MYYDÄ Ukrainalle Ukrainan tarvitsemia aseita. Ukrainaan toimitettiin ei-kuolettavaa apua, kuten viljaa (Euroopan vilja-aitalle).

Venäjä on saanut lisätekosyyn tuonninkorvausohjelmilleen. Politiikka olisi sama kyllä muutenkin. Venäjä on protektionistinen taloudeltaan ja luonteeltaan.

Energiariippuvuus Venäjästä on ongelma. Venäjä ei ole kuitenkaan historiallisesti katkaissut kaasutoimituksia, jos laskut on maksettu, vaikka suhteissa olisi ollut suurtakin ongelmaa. Kaasuputkikeskustelussa unohtuu se, että Alankomaiden tuotanto on romahtanut/romahdutettu oikeuden päätöksillä ja varantojen ehtymisen takia.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #31

Kirjoitin että jos Venäjä katsoo että sillä ei ole mitään hävittävää.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä Vastaus kommenttiin #15

Ukraina haittasi Venäjän vastaisia toimia luopumalla Krimistä taisteluitta. Siellä oli paljon Ukrainan sotilaallista miehistöä ja kalustoa niillä töin, että jos joskus tarvitaan, ollaan valmiita sotaan. Kun tilanne tuli, ei taidettu laukaustakaan ampua tarkoituksena tappaa. Ukraina luopui ydinaseistaan, mikä haittasi ja haittaa Ukrainan puolustamista.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #20

Ja hyvä niin.
Ja vielä parempi että luopui ydinaseistaan kun Neuvostoliitto luhistui (omaan mahdottomuuteensa).
Mitä vähemmän maailmassa on valtioita joilla on ydinase, sitä parempi.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Kivelältä taas mielenkiintoista pohdintaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Halla-ahon ilmeettömyys näkyy enemmän kun puhuu englantia. Ulkomailla taidetaan pitää epäkohteliaana. Mitä kyllä onkin.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Ei ainaaan kaikki täällä ulkomailla pidä Mestari tohtori Halla-ahoa epäkohteliaana, vaan monikin pitää häntä suoraselkäisenä ja faktoja puhuvana hienona politikkona, sekä herrasmiehenä.

Hälsningar från Stockholm

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kyllä se on niin että mitä lännemmäksi mennään sitä enemmän arvostetaan sosiaalista tilannetajua. Englannissa se on huipussaan. Siellä pitää satsata positiiviseen ja eloisaan läsnäoloon tai sinut tulkitaan vihamieliseksi.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki Vastaus kommenttiin #24

Nää sinun vihapuhe jankutukset Tohtori Halla-ahosta on kyllä varmasti Usarin top vemmassa. =)

Mie olen sitten kai tavannut elämäni aikana monta "vihamielistä" engelsmannia, jos tämä sinun rasistinen yleistyksesi pitää paikkansa miten Englannissa pitää puhua.. x)

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #49

Halla-ahon puhetta ei pysty seuraamaan hälinässä tai taustamusiikin ohella.Trumpia tai Maytä pystyy seuraamaan samalla kun lukee vaikka sanomalehteä.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #81

#81

Kannattaa laittaa se sanomalehti pois kun kuuntelee ketä tahansa noista kolmesta.

Alitajunta saattaa sotkea puheen ja fingerporin sanoman keskenään.

Sitten tullaan tänne kirjoittamaan sekavia blogeja kun on käynyt noin.

Vähän vaikuttaa että blogistikin olisi lukenut lehdestä fingerporia samalla, kun katsoi linkkaamansa videon.
Ja tulos on kaikkien luettavissa.

Noh... kerrankos sitä

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #85

Kuuntele vartti metronomin tikitystä niin ymmärrät mitä ajan takaa.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä Vastaus kommenttiin #24

"pitää satsata positiiviseen ja eloisaan läsnäoloon tai sinut tulkitaan vihamieliseksi."

Höpö höpö. Eivät miehet ja naiset ole mihinkään muuttuneet.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #99

Ei ole sukupuolijuttu tämä. Se mikä Suomessa on vain pidättyväistä on usein Englannissa tylyä eli epäystävällistä tai jopa vihamielistä.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä Vastaus kommenttiin #106

No ei edelleenkään ole. Jos sinä näin tulkitset (kun itse olet suomalainen tuppisuu), olet mielestäni liian herkin tuntosarvin liikkeellä. Eivät useimmat siellä ole sen sosiaalisesti älykkäämpiä, kuin kotimaassakaan. Onhan vaan eri tavat.

Voisiko paremmin sanoa, että tietyn kulttuurin sisällä tulee helpommin toimeen noudattamalla tiettyjä sääntöjä. Mutta kyllä niitä tuppisuita suvaitaan ihan joka kulttuurissa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #110

Tässä ei myöskään puhuttu tuppisuusta. Halla-aho kyllä puhuu ja samaa riippumatta tilanteesta. Oli kysymys ilmeettömyydestä kontra kontaktinotosta. Oli kysymys kaikesta siitä kommunikaatiosta/ sen puutteesta mitä somen ulkopuolella kaikissa tilanteissa tapahtuu.
Ihmisiltä suorastaan vaaditaan erilaisia hienovaraisia noteerauksia ja vahvistamismernkejä. Puheelta vaaditaan että muut läsnäolijat tai kamera otetaan huomioon ja puhe suunnataan heille.
Halla-aho ottaa kuulijat huomioon olemalla melko hyvin artikuloiva mutta ei vaihteluilla ele-, ilme, äänenpaino- tai äänenväritapahtumissa.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Keskusteluissa harvemmin puututaan, sivistyneessä sellaisessa, toisten keskustelijoiden ulkonäköön ja olemukseen.
Siihen ei loppujen lopuksi monellakaan oikein ole varaa.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Niillä eurooppalaisilla valtioilla jotka eivät ole Eurossa menee kaikilla lujaa. Pohjoismaissa työllisyysaste on oikeasti sitä mihin meillä pyritään. Nykyinen 72 % työllisyysaste on vain kikkailua erilaisten aktiivi- ym. malline kanssa. Kun on tehnyt tunnin töitä kuukaudessa niin on työllinen.
Muilla on talous kunnossa ja valtion budjetit tasapainossa. Meillä Juha Sipilän hallitus sai budjetin tasapainoon myymällä omaisuutta. Näin "tulot" ja menot ovat "tasapainossa". Normaalin talouden mukaan kun omaisuutta myydään, se ei ole tuloa.
Ruotsilla, Tanskalla, Norjalla, Islannilla, Briteillä menee hyvin taloudessa. Islannilla joka selvisi omin avuin valtavasta talouskriisistä, menee nyt todella hyvin.

Entä Euromaat? Vain Saksalla menee hyvin, muilla velat vain kasvavat.
Tämä lienee johtuu siitä että Euro-talous on rakennettu Saksan talouden ehdoilla.
Saksa rikastuu ja muut köyhtyvät. Saksan ehdoilla toimitaan kun sen pankit rahoittavat esim. Kreikkaa jonka velat sitten maksetaan yhteisvastuullisesti, saksalaisille pankeille.
EU:n taloutta alettiin tukemaan 2015, kuinka sattuikaan noususuhdanteen alkuun jonka loppuun Suomikin ehti mukaan huolimatta Juha Sipilän talouspolitiikasta, sillä että EU:n keskuspankki alkoi ostamaan muiden velkakirjoja 60 miljardin kuukausivauhdilla. Tuo osto-ohjelma on lopetettu tai lopetetaan.
Tämä oli EU-lakien vastaista. Samalla idioottimaista, pantiin painokoneet pyörimään ja pumpattiin markkinoille valtavasti rahaa. Tämän ansiosta korkotaso on alhaalla koska rahaa on tarjolla tarpeeksi tai yli.
Kansa tietenkin hurraa kun korot ovat alhaalla, pystytään kuluttamaan enemmän ja enemmän velaksi.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Asiat on juuri niin kuin Rantanen kirjoitti. Saksa pääsi "voiman oikealle puolelle" euron kanssa. Sen jälkeen sen menestystä ei ole voinut mikään uhata. Koska euron kelluva kurssi on euromaiden talouksien vahvuuksien mukaan määräytyvä, niin varsinkin maat, joiden taloudet ovat kuralla, eivät voi euron vuoksi koskaan nousta. Sen sijaan Saksa nauttii pysyvästä devalvaatioedusta.

Ja näilläkin palstoilla monet kehuvat, että kuinka hyvin euro toimii.
Ihan aidosti epäilen näiden kirjoittajien kykyä ymmärtää syy-seuraussuhteita. Euro ei toimi hyvin yhdenkään maan kohdalla, vaan joko nostaa tai rankaisee ansiottomasti. Saksan kaupan ylijäämä on ollut vuosia n. 250 miljardia euroa. Käsittämätön luku. Ja se etu on joltain muulta maalta pois kuten Välimeren kriisimailta. Kreikka ei nouse koskaan, jos pysyy eurossa, vaan siitä tuli paariavaltio euron takia.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Suomen talouskasvu euroaikana hakkaa Saksan reippaasti.Suomen ja Ruotsin ero on pienempi kuin Suomella ja Saksalla.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #82

No Suomellahan se on vuodesta toiseen valtava ylijäämä ja Saksa ei kun velkaantuu enemmän ja enemmän.
Täytyy Mauri hyvä, huomioida myös lähtökohdat.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #83

Vaihdetaan Suomen tilalle Hollanti.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Yksi rasti lisää siihen ettei hallitukseen ole asiaa ainakaan kokoomuksen kanssa, kokoomus on niin eurooppamyönteinen, että tällainen puhe karkoittaa ne viimeisetkin toivenriippeet hallituspaikasta.

Tosin tämäkin voi olla täysin Halla-ahon tarkoituskin, sillä ei hän sinne hallitukseen hingu, siellä joutuisi asioista jopa päättäämään, eikä voisikaan höpöttää julkisuudessa mitä sattuu.

Perussuomalainen linja on sellainen, että puhu, kirjoita ja huuda, mutta varo ettet vaan joudu mihinkään päättävään asemaan, sillä silloin joudut jostain vastaamaan, ja se taas on persussuomalaiselle politiikalle täysin vieras sana, nimittäin vastuu.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Vähä-älyiset ei tajua jotta Eurooppa on talous sodassa muita vastaan .

Mitä enemmän Euroopan sisällä sisäisesti keskenään sekoillaan sitä enemmän Intia , Kiina , Venäjä jne saavat otettua kiinni ja mentyä ohi .

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Kaikki tajuaa, ihan kaikki. Tässäkin ketjussa. Leijaile nyt alas sieltä kuplastasi ja ala ajatella.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Muistelen myös Halla-ahon taannoin kertovan, että paras tapa vaikuttaa pakotteisiin on kohdistaa ne venäjän kaasuputkiin, mutta eihän se käy SDP:n putinisteille. Nii ja onhan presidentti Halonenkin Putinin paras frendi.

Oikeat putinistit istuu SDP:ssä, kyä jämpti on nii.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Että putinisteja on muuallakin kuin persuissa se ei tosiaankaan valkopese persuja yhtään.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

"Putinisteja" on jossain aivan muualla kuin siellä missä väität niitä olevan.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #26

Höps. Lue ensin blogi. Mieti sitten vielä Packslenia jota suinkaan ei ole potkittu pois puolueesta vaan päinvastoin Halla-aho on soluttanut hänet delikaattiin valiokuntaan eli vallan ytimeen.
Lisäksi Putinin arvojen ihannointi.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #28
Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Eikä myöskään poista totuutta SDP:stä. Sinikin on putinisti.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #32

Sdp (johon minä liityn vähemmän kuin kokoomukseen, rkp'hen, vihreisiin ja vassareihin) on joka tapauksessa whatsboutismia tässä blogissa eli altrightsaastaa.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #44

Saatiinhan se altright tähänkin soppaan.

Siniin voi luottaa kuin puuankkuriin

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #47

Suuhun ei satu koskaan, tuli sieltä mitä vaan.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä Vastaus kommenttiin #53

Tämä oli hyvä sanonta oppia.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Täällä Ruotsissa menee ihan hyvin ilman yhteisvaluutta Euroa!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Päättäkää nyt siellä putinistileirissä meneekö Ruosissa hyvin tai huonosti. 350 päivää vuodesta toitotatte kuinka surkeasti menee. Tänään oli sitten eksklusiivinen päivä teille.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Käsittääkseni ajattelutapa menee niin että Ruotsissa menee edes kohtuullisesti mm. koska eivät ole eurossa. Liiallinen maahanmuutto taas on aiheuttanut myös selviä ongelmia. No ei tuo ole välttämättä kaukana totuudesta.

Eurosta sitten..... Suomi on lähinnä pohjoismaissa poikkeus euroon menonsa takia... eikä varmasti muita rohkaiseva esimerkki.

Ja katsoin nyt tuon videon. Ei lainkaan paha kuten blogitekstistä olisi voinut kuvitella.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #37

Ei yksikään vastuullinen poliitikko halua aiheuttaa epävarmuutta ja epävakautta spekuloimalla valuutoilla. Tietysti jos tilillä ei ole yhtään euroa niin ei siellä ole yhtään markkaakaan. Mutta ne ihmiset eivät saa tätä asiaa päättää.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #48

Spekulointi ja valuutan arvon sopeuttaminen taloudellisiin realiteetteihin ovat kaksi täysin eri asiaa.
Me menimme Euroon yliarvostetulla markalla ja kärsimme siitä vielä kauan.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ei täällä Ruotsissa mitään putinistileiriä ole. Ei Ruotsi ole suomettunut..

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #43

Niin. Putinistit siellä on ajettu ulos SDstä. SD nyt pettynyt Halla-ahoon. https://www.aftonbladet.se/a/6jqOj8

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #59

Täällä Ruotsissa on hyvä olla länsimielinen teidän selän takana.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #71

Jos Ruotsin keskuspankin johtajalla olisi samat valtuudet kuin Sveitsin Jordanilla niin kruunun kurssikäyrä saattaisi muistuttaa enemmän Sveitsiä.Ruotsin poliitikoilla on finanssivaltaa,mitä Sveitsissä ei ole.Kruunu on nyt liian alhaalla kuten se oli aivan liian korkealla 2012.Hallitus on epävarmassa maailmantilanteessa arka tekemään asialle. mitään.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #71

71. Ai että meidän kuuluu olla venäjän osa koska ei ole puskuria välissä. Kiitti vaan Väänänen.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #89

Tuo on kyllä ihan sinun oma tulkintasi.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä Vastaus kommenttiin #59

EAPN:ää ei vielä ole olemassa, eikä mitään ole päätetty - mutta jatka vaan siiderin vetämistä. Pitäähän se pienikin juhlahetki ihmisellä olla.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Sitä paitsi, mihin se rasismikortti on jäänyt?!? Tippunut tien poskeen noin vain?

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Tuo oli lohdullinen uutinen. Moni puheenvuoroon kirjoittava on väittänyt Ruotsin olevan enemmän tai vähemmän lähellä romahdusta. Ehkei maahanmuutto olekaan niin paha asia, etteikö kelluva valuutta auttaisi?

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Ruotti voi erittäin hyvin, sen näkee vaikkapa Rinkebyn uutta koulurakennusta ihailemalla. Se on verhoiltu polttopulloiskun kestäväksi kauniilla metalliverkkoverhoilulla. Muutenkin siellä kouluissa panostetaan ulkopuolella olevien turvallisuuteen vaihtamalla ikkunat ja ovet luodinkestäviksi ettei kukaan ohikulkija saa vahingonlaukausta ottaansa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Antavat kai muuten vaan vinkkejä:

Stor oro för ekonomin 2019 – här är experternas tips för din plånbok

https://www.metro.se/artikel/stor-oro-f%C3%B6r-eko...

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Jag ber dig att läsa artikeln och komma tillbaka efter det med dina kommentarer.

Dessa tre "experter", Nyman, Boije och Winsth, säger ungefär:
De skriver först att ekonomin kan komma att sjunka men att det beror på den svagare omvärlden.
De ser att sysselsättningen kommer att öka, att hushållens disponibla inkomster kommer att öka.
Den sveska riksbanken har höjt räntar och en ytterligare höjning är att vänta. Detta gör man för att dämpa ekonomin.
Boije , en av de tre, "säger att tillväxtförutsättningarna egentligen ser rätt bra ut"

Det som hotar den svenska ekonomin verkar vara Kinas ekonomi som bromsar in och att USA:s ekonomi kommer att sakta in och att handelskriget USA - Kina bidrar till oron.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #41

Jätit väliin senkin mikä siellä huolestuttaa, asuntomarkkinoistahan on puhuttu jo pidemmän aikaa:

"– Vi ser en avmattning jämfört med 2018, främst till följd av en inbromsning i bostadsbyggandet."

"– Det är tydligt att vi är på väg in i en avmattning. Den stora frågan är om det stannar vid en avmattning eller om det vi är på väg mot en lågkonjunktur."

ja samaa suomeksi:

Ruotsin talous vajoaa silmissä, ja hyytyvä naapuri voi iskeä Suomeen – "Riskejä on todella paljon", sanoo Nordean analyytikko

Ruotsin tärkein kasvun tukijalka, kuluttaja, on pettämässä, kirjoittaa Nordean analyytikko Sanna Kurronen.

https://www.talouselama.fi/uutiset/ruotsin-talous-...

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #46

Du lämnar bort skälen till den eventuella avmatningen. Att det beror främst på omvärlden.
Detta har inte med den svenska kronan att göra utom att kronan kan bli devalverad gentemot omvärlden och den eventuella avmatningen blir inte så kraftig. ( som om landet var i Euro)
Dessa ekonomer skriver om att bostadsbyggandet har minskat beror dels på att man har byggt mycket under sita åren.
Sedan minskar bostadsbyggandet i jämförelse med 2018.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #41

Niin että jos Kinas ekonomi hotar ja kauppasota ja Usan svacka niin siitä vaan kaaosta EUhun rustaamaan Halla-ahon johdolla. Ootte te velikultia. Maxeja ja Moritseja.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho

Annat kyllä aika oudon todistuksen siitä, mitä sanon Venäjästä ja pakotteista.

"Venäjä on imperialistinen ja autoritaarinen valtio. Mielestämme EU:n on pakko reagoida jollakin tavoin. Siitä, onko nykyinen pakotepolitiikka ollut kovin tuloksekasta, minulla on epäilyni. Pakotteiden kohteet ovat olleet toissijaisia. Mielestäni on täysin selvää, että Venäjän poliittinen johto on kokonaan ja täysin vastuussa siitä, mitä Venäjä tekee. Meidän pitäisi panostaa enemmän diplomaattisiin pakotteisiin Venäjän korkeinta johtoa vastaan."

Kuulostaa ihan putinismilta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Mitä ovat nämä "diplomaattiset pakotteet?"

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Ihan samaa ihmettelin kun olin videon katsonut. Ehkä blogisti luottaa siihen ettei kukaan tarkista.

Laitoin linkin tarkempaan kohtaan kaikille (sama video, hyppy vain kohtaan 5min 43s), koska tuohan on about samaa mitä itse sanoisin Venäjästä.. Imperialistinen, autoritäärinen valtio.. jne.

http://www.youtube.com/watch?v=FQsh9Q1-T1Y&t=5m43s

Halla-aho on oikeassa. Koska mm. Saksalle todelliset pakotteet (mm. kaasu) ei käynyt (mm. koska raha/edut valtaapitävillä), niin pakotteiden luontoa kannattaisi varmaan muokata. Mikäli esim. Saksa olisi tosissaan pakotteiden kanssa, niin niiden tulisi näyttää aivan toisenlaisilta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

EU on onnistunut pysymään yksimielisenä pakotteiden suhteen monta vuotta. Joskus harvoin ne kyseenalaistetaan, enimmäkseen venäjämielisten populistien kuten Salvinin toimesta. Suomen johtavien poliitikkojen toimesta pakotteita ei ole kyseenalaistettu.

Tietenkin yksi tapa vastustaa pakotteita on sanoa, että ne eivät tehoa tarpeeksi. Mutta hyvä olisi kuulla, mitä ovat nämä "diplomaattiset pakotteet," joita Halla-aho tarjoaa tilalle.

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho Vastaus kommenttiin #45

Esimerkiksi maahantulokielto, jollaisia on lätkitty pikkutekijöille. Tapaamisista kieltäytyminen.

En siis kyseenalaistanut pakotteiden välttämättömyyttä vaan niiden tuloksellisuuden. Oletko sinä sitä mieltä, että nykyiset pakotteet ovat olleet tuloksellisia? Onko Venäjä esim. huomaamattani vetäytynyt Krimiltä tai lakannut tukemasta Itä-Ukrainan kapinallisia?

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #50

On hienoa, että tuleva -ministeri osallistuu keskusteluun. Millä tavoin Venäjän pakotteita olisi hyvä kiristää? Tekikö S Niinistö väärin , kun lähti tapaamaan Putinia Pietariin?

Käyttäjän JussiHalla-aho kuva
Jussi Halla-aho Vastaus kommenttiin #52

Kysymys kuvastaa sitä, miten oudossa raossa perussuomalaiset Venäjä-kysymyksen suhteen ovat. Tuohon kysymykseen ei ole olemassa sellaista vastausta, joka ei Korkmanin ja Snellmanin mielestä todistaisi minua putinistiksi.

Demarit voivat sen sijaan rauhassa edistää Euroopan kaasuriippuvuutta Venäjästä, ja kokoomuslainen presidentti vaalii esimerkillisesti suhteita tavatessaan Putinia.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #60

#60

Nyt et osaa yhtään tätä keskustelua.

Ensin kiistät syytökset, etkä edes suostu syöksymään asetettuun ansaan.

Nyt ei kukaan tykkää tällaisesta kiemurtelusta... tunnusta syyllisyytesi suosiolla.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #60

Heh, vallastaan mustasukkainen presidenttimme ei varmastikaan pidä siitä, että haastat täällä hänen ulkopolitiikkaansa. Olen varma siitä, että saat tuosta vielä kuulla ; )

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #60
Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #60

Kokoomuslainen suomettaja on jopa pahempi petturi kuin persu. Persut ovat alunperin vetäneet duginbannonlaista venjämyönteistä linjaa.
Demarit pääsevät helpommalla koska eivät huiputa olevansa erityisen kriittisiä venäjän imperialismia kohtaan. Siinä mielessä ovat isänmaallisempia kuin kokoomus ja persut jotka ovat kaksinaamaisia mikä aiheuttaa ihmisissä sekä kauhua että tappiomielialaa.
Vasemmistossa vara paras koska eivät huijaa. Avoimuus on länsimaisen yhteiskunnan ominaisuus. Kieroilu on epäisänmaallista.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #50

Kyllä talouspakotteilla on vaikutusta ollut, muuten eivät Salvini, Le Pen ja muut meuhkaisi niiden purkamisesta.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #70

Putinin asettamat vastapakotteet kertovat myös siitä, että EU:n asettamat pakotteet rassaavat Putinia ja Venäjää.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #50

Kysymys Halla-Aholle: Pitäisikö Venäjään kohdistettuja talous- ja muita pakotteita lisätä, vähentää, pitää ennallaan vai poistaa kokonaan?

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #76

Tohtori Halla-Aho jätti vastaamatta kysymykseen. Ymmärrän hyvin, koska tässä tilanteessa ei kannata kertoa mielipidettään. Vladimir kertoo sen myöhemmin.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #118

76.

Olisihan se varsin kummallista jos Venäjä ei vastaisi asetettuihin pakotteisiin. Venäjä vain istuisi kädet ristissä?
Jokainen suvereeni valtio vastaisi pakotteisiin.
Enkä tässä ota kantaa Venäjän puolesta tai vastaan.
Halla-aho on vastannut tuohon kysymykseen aivan selkeästi ja hän on ollut sitä mieltä että pitäisi asettaa poliittisia pakotteita, ei taloudellisia.
Taloudelliset pakotteet sattuvat aina myös omaan nilkkaan. Kuten nyt Suomeen.
Tässä tietenkin on asetettu pakotteita EU:n taholta, kuten myö USA:n myös siksi etä se suojaa omaa teollisuutta.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #119

Rantanen jatkanee kertomalla mitä nämä Halla-Ahon mainitsemat poliittiset pakotteet ovat? Talouspakotteet ovat poliittisia pakotteita, koska ne ovat väline poliittisen tavoitteen saavuttamiseksi. Venäjää painostetaan luopumaan Ukrainan sodasta ja luovuttamaan anastamansa Krim takaisin Ukrainalle.

Putinin asettamilla vastapakotteilla on ollut negatiivista vaikutusta Suomen elintarvikevientiin Venäjälle. Minusta Venäjän toiminta on ollut moitittavaa ja suvereniteetin periaate on tärkeämpi asia kuin raha. Perussuomalaiset ajattelevat toisin.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #120

Mm. erottaminen erilaisista kansainvälisistä järjestöistä, diplomaattisten kontaktien minimointi.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #121

Venäjä erotettiin G8 kokouksista. Pitäisikö Venäjä erottaa YK:sta aivan kuten Neuvostoliitto erotettiin Kansainliitosta Talvisodan vuoksi? Pitäisikö EU:n jatkaa käytäntöä, joss EU-maat ovat boikotoineet tapaamisia Putinin kanssa, käytännöstä on toki lipsuttu ja pres. Niinistö on ollut tässä lipsumisessa aloitteellinen. Pitäisikö Suomen sulkea Venäjän lähetystö Helsingissä ja konsulaatti Ahvenanmaalla?

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #122

On paljon muitakin yhtreistyöjärjestöjä.
Ja Ahvenanmaan konsullatin voi aivan hyvin sulkea.

Tällaiset toimemnpiteet vaikuttavat aivan varmasti paremmin.
Talouspakotteistahan kärsimme lähinnä itse. Ja samalla Venäjä on pakotettu kehittämään omaa teollisuuttaan.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #123

Ei kai meitä haittaa jos Venäjä kehittää omaa teollisuutta. Mitä järkevämmäksi meno menee siellä sitä parempi meille. Juuri 90-luvulla, optimismin aikana Venäjää tarvitsi vähiten pelätä.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #123

Anna nyt konkreettisia esimerkkejä, mistä järjestöistä Venäjä pitäisi sulkea pois ja miten Perussuomalaiset aikovat näissä asioissa toimia ihan käytännössä?

Perussuomalaiset ovat siis sulkemassa Maarianhaminan konsulaattia, mitä tämän lisäksi?

Kerro tarkemmin, miten EU:n asettamat talouspakotteet aiheuttavat kärsimystä meille?

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #125

Osa viennistämme Venäjälle on loppunut.
Eihän se tietenkään mitään haittaa, onhan meillä ne 140 000 uutta työllistä. Jotka tosin eivät elä palkallaan. Mutta onhan meillä rahaa ja lainataan lisää jos uhkaa loppua.

Eivät kai ole Perussuomalaiset sulkemaas mitään konsulaattia. Kysyit vain että mitä voitaisiin tehdä taloudellisten pakotteiden sijaan. Voit aivan hyvin itse katsella missä kaikissa Venäjä on mukana maailmalla.
Siinä vain kävisi kutentaloudellisissa paktteissa: Iskisi omaan nilkkaan.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #126

Juuri kerroit, että konsulaatti voitaisiin sulkea pakotetoimena mutta nyt homma peruuntuikin, miksi?

Putinin vastapakotteet tyrehdyttivät juustojen viennin Venäjälle, tämä pakotti suomalaiset juustomaakarit etsimään korvaavia markkinoita ja nyt mm. USA ja Japani ovat juustojen vientimaitamme. Ymmärrän kyllä pointtisi, raha ratkaisee Perussuomalaisten arvomaailmassa, ei valtioiden suvereniteetti.

Mainintasi 140 000 uudesta työntekijästä viittaa mihin? Miten nämä työntekijät liittyvät pakotteisiin?

"Voit aivan hyvin itse katsella missä kaikissa Venäjä on mukana maailmalla." No kuule en katsele. Ehdotatte poliittisia pakotteita mutta kun konkretiaa ei teillä ole tarjota niin alat vaatimaan meikäläistä perustelemaan meikäläiselle teikäläisten ideoita. Tämä nyt ei toimi näin.

Lopuksi vertaat poliittisia pakotteita talouspakotteisiin, ne toimisivat samalla tavalla, ne iskisivät omaan nilkkaan, mielestäsi.

Vastatoimiin ryhtyminen silloin kun itänaapuri uhkaa länsinaapurinsa suvereniteettia sisältää myös riskejä ja uhrauksia. V. 1939 Suomi ryhtyi vastatoimiin ja kyllähän siinä osui omaan nilkkaan ja muuallekkin. Osa vastatoimiin ryhtyneistä kansalaisistamme jopa menetti henkensä. Uhrauksia tehtiin siksi, että vastatoimien katsottiin palvelevan suvereniteettiamme. Pienten valtioiden suvereniteetti ei ole arvossaan perussuomalaisessa piirissä. Siksi Halla-Aho kaveeraa Putinistien kanssa, sivustatukea tälle hän saa mm. Packalénilta, Huhtasaarelta ja Eerolalta.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #45

No ei hänellä pitäisi olla noinkaan paljon aikaa että tulee tänne tekstiä laittamaan. Ehkä tilanne näyttää jo sen verran hyvältä että ehtii olla jo rennommin.
Enemmän ihmettelen miksi blogistina laitat videoita, mitkä enemmän tukevat perussuomalaisten äänestämistä ja toimivat aikaisempia tekstejäsi vastaan. Mutta kukin toki tavallaan.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #45

Nord stream 2 siinä on mukana Shell ja muutaman sisaryhtiö, pakoteet ovat julkista EU teatteria, niillä ei pyritä mihinkään.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas Vastaus kommenttiin #45

#45

Juustot! Laitan tämän nyt tähän, jotta pysyy mielessä. Poliitikot eivät ole kyseenalaistaneet pakotteita eikä suuri yleisökään. Maidontuottajat ovat hiljaa, vaikka juustot jäivät käsiin.

En tiedä, kärsikö muiden EU-maiden vientikauppa, mutta Suomi ainakin joutui maksamaan konkreettisen hinnan kannanotostaan.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #69

Valamosta saa paikalla valmistettuja juustoja italialaisella reseptillä.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Äläs nyt Jussi.
Ei täällä ole tapana keskittyä faktoihin, kun persuja haukutaan

Täällä heitellään putinistileimoja sinne ja tänne ... mieluummin persuihin.... eikä niitä ole tarkoitus kyseenalaistaa.

Jos et usko niin kysy vaikka Siniltä, jos Sini ei ole paikalla, niin Jouni tuuraa.
Olet alt righti sekä putinisti ja sillä sipuli.... eikä pidä unohtaa liian vähäisiä ilmeitä, josta brititkään ei tykkää.... eikä Sini.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ruotsipersutkin pettyneitä teidän Venäjän leiriin astumisestanne. https://www.aftonbladet.se/a/6jqOj8

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Niinpä.

Mattias Karlsson, som aviserat att han ska sluta som gruppledare och fokusera på bland annat internationellt arbete för SD, skriver fortsatt att han inte tror på strategin att bilda ”en renodlad nationalist-grupp tillsammans med mer eller mindre radikala och Putin-vänliga partier”.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Sitä trollia ei pitäisi edelleenkään ruokkia, sillä sitä ei järkiperustein kuitenkaan saa ymmärtämään. Arvostan kyllä näin jäsenenä ja äänestäjänä, Halla-aho, että annat hieman aikaasi kamppailuun idiootteja vastaan.

Mutta aika turhaa se myös tällä alustalla on. Heihin tehoaa ihan eri keinot. Samat mitkä muuallakin somessa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Anteeksi Mestari tämä väsynyt taustamölinä. Mutta on täällä ihan hyvääkin keskustelua ollut.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Я сам, jos sittenkin suomeksi olen tullut siihen tulokseen että globaalit toimijat eivät juuri kärsii pakoteistä.
Juu muutamat viljelijät kärsivät, mutta ne on EU:ssa muutenkin turhana kuluna tapettava sukupuuttoon.

Itse Venäjä hyötyy pakoteistä, heidän oma tuotanto ja laadunvalvonta on saatu pakoteiden ansiosta tällä vuosituhannella.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

Aikaisemmin Ålands bankenissa ekonomistina työskennellyt Stefan Törnqvist on jo lähes 10 vuotta ollut sitä mieltä, että Suomen pitäisi ottaa markka takaisin. Euro on aivan liian vahva valuutta Suomelle.

Manööveri ei olisi ongelmaton, mutta pitkällä tähtäyksellä markka helpottaisi suomalaisten elämänmenoa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001784435....

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tuo on vuodelta 2013, tämä lopputoteamuksineen 2015:

Vaikka Törnqvist suhtautuu euroon kriittisesti, ei irtautuminen ole tällä hetkellä älykkäin ratkaisu suomalaisille. Syy on missäpä muuallakaan kuin idässä.

– Herra Putin hyppisi riemusta.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014123118940655

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

#57

Nyt on vuosi 2019. Kainosti veikkaan, että Törnqvist on edelleen sitä mieltä, että markka olisi paras valuutta Suomelle.

Silloin, kun finanssikriisi alkoi, käytiin mahdollisesti niillä rajoilla, että euro hajoaa. En muista enää millä boardilla se oli, mutta hetken aikaa olivat näkyvissä kaikkien EU-maiden omat, entiset valuutat.

Vaikka euro reittaukseltaan on vahva, sen asema huojuu.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #72

"Kainosti veikkaan, että Törnqvist on edelleen sitä mieltä, että markka olisi paras valuutta Suomelle."

Vuoden 2015 jälkeen Törnqvististä ja eurosta ei löytynytkään netistä mitään, joten kainoksi veikkaukseksi jää.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Ahvenanmaalla osataan muutkin.Jääkaapissa odottaa pari Stallhagenin Ipaa illan CL matsia.Ja lämpimien leipien päälle tulevan raasteen valmisti Ålands Mejeri

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Järjetöntä rinnastaa Suomen valuutta Putiniin ja Venäjään, mutta saahan sitä aaseja ja siltoja rakennella.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Tietääkseni Halla-aho kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Joten tämä oli tässä.

PS. SDP:n Rinteen mukaan Suomea ei edes Natoon huolita.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Sanoi kannattavansa vielä pari vuotta sitten:

Halla-aho totesi Iltalehden haastattelussa (15.2.) että, Suomen pitäisi erota EU:sta, koska ”unionin jäsenyys ei vastaa Suomen strategista kansallista etua”.

Sen sijaan Nato-jäsenyys ajaisi Halla-ahon mukaan Suomen etua.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201702172200...

Mutta nyt:

Kun muut puoluejohtajat vastaavat kysymykseen "Pitäisikö Suomen hakea Naton jäsenyyttä" joko kyllä tai ei, Halla-ahon vastaus on: en osaa sanoa.

Kun Jussi Halla-aholta kysyy erikseen tarkennusta, hän vastaa, että kannattaa ideatasolla Suomen jäsenyyttä sotilasliitto Natossa, mutta ei jättäisi nyt jäsenhakemusta.

Perussuomalaisilla ei ole selkeää kyllä tai ei -vastausta Nato-jäsenyyteen. Puolue määrittää itsensä Nato-kriittiseksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10599372

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ja nyt Rinteen puheet Nato-jäsenyydestä on pantu merkille (Suomea ei kuulemma Nato-optio kiinnosta):

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006066141.html

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #104

Siinä on vissi ero että sanoo ei Natolle tai että huijaa äänestäjiä jotka luottavat että on Natomyönteinen vaikka on Natovastainen.
Rinne on suoraselkäisempi.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Haluaisiko Snellman kertoa, miksi "putinisti" kannattaisi Natoon liittymistä?

---

Tämä olikin jo tullut esiin, ja kommentin perusteella Halla-aho kannattaa edelleen Suomen jäsenyyttä Natossa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kovin ristiriitaisia ovat Halla-ahon ulkopoliittiset puheet. MTV:n tentissä Halla-aho halusi Suomen välittäjäksi Suomen ja Venäjän välille, täällä hän lätkii maahantulokieltoja ja "diplomaattisia pakotteita" Venäjän johdolle. Näin käy, kun poliitikan "linjana" on pelkkä vihanlietsonta ja trollaus.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"MTV:n tentissä Halla-aho halusi Suomen välittäjäksi Suomen ja Venäjän välille,"

Ei kai hän näin sanonut?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #105

Sori siitä, Venäjän ja lännen. Aivan kuin Suomi ei kuuluisi länteen. Tuota mieltä oli kyllä moni muukin puoluejohtaja.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

103.

Nämä syytoksesi eivät ole yhtään vahvalla pohjalla...

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #108

No ei tämä kaikki mitään läppää ole.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Snellman taisi kompastua kengännauhoihin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Die Wahl des derzeitigen Vorsitzenden Jussi Halla-aho rückte die Partei nach rechts." - Nykyinen persujen puheenjohtaja on vienyt puoluetta oikealle.

https://kontrast.at/eu-wahl-salvini-allianz-rechte...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset