Uusliberalismia

Venäjä haluaa rajoittaa merenkulkua Koillisväylällä

Muunmaalaiset sotalaivat eivät saa enää kulkea Koillisväylää pitkin Atlantilta Tyynelle merelle, jos eivät ilmoittaudu ensin Venäjän viranomaisille, ilmoitti tänään Venäjän puolustusministeriö. Määräys tulisi voimaan ensi kevään purjehduskauden alussa. Tämä supistaisi merten vapautta, joka on ollut jo vuosisatojen ajan anglosaksisten merivaltojen, Ison Britannian ja Yhdysvaltojen politiikan peruskivi.

Suljettuaan muutama päivä sitten Asovanmeren ukrainalaisilta Venäjä kokeilee taas kepillä länsivaltojen jäätä. Jotenkin luulisi, ettei tämä menisi ainakaan amerikkalaisille läpi pelkkänä ilmoitusasiana.

Länsivaltojen vastatoimena voisi ajatella, että Tanskan salmet suljetaan venäläisiltä laivoilta Ruotsin ja Tanskan toimesta. Tällaista mahdollisuutta on jo ensireaktioissa esille heitettykin. Joka tapauksessa jännitys Itämerellä voi entisestään lisääntyä. Venäjä näyttää puskevan maailmaa kohti suurta konfliktia.

https://sputniknews.com/world/201811301070267611-foreign-warships-northe...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Koillisväylän löysi A.E."Nordis" Nordenskiöld, jonka muistamme siis muustakin kuin HIFK:n jäähallista : D

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mitä, onko Stadissakin jo jäähalli?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tässä turkkilaisessa uutisessa lukee sota-aluksia, muita uutisia en siitä huomannut.

With ice breaking up on the top of the world, Russia on Friday declared itself a nautical gatekeeper.

Moscow will restrict the passage of foreign warships along the country’s increasingly important Northeast Passage, said the Russian Defense Ministry, "to eliminate the legal vacuum in the use of the northern sea route."

https://www.aa.com.tr/en/todays-headlines/russia-s...

Jos Sputnikinkin uutinen pitää paikkansa tulee entistenkin kärhämien lisäksi mielenkiintoa G20 viikonloppuun.

Edit: Tämä vuoden takainen oli mennyt ohi:

Venäjä aikoo estää ulkomaisen tankkeriliikenteen Koillisväylällä

https://www.verkkouutiset.fi/venaja-aikoo-estaa-ul...

ja tämä

IBO: Venäjä suunnittelee lisää rajoituksia Koillisväylän meriliikenteeseen

Jatkossa vain Venäjällä rakennetut alukset saisivat käyttää vapaasti Koillisväylää, kertoo nettijulkaisu The Independent Barents Observer.

https://yle.fi/uutiset/3-10138510

Joten Koillisväylä on näköjään ollut Putinin pullisteluagendalla jo ennenkin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ilmoituksen ajoitus ei mitenkään voi olla sattuma. Tämä on sellainen aasinpotku länsimaiden takapuolelle, kun ovat sen Ukrainan kohdalla jo kääntäneet potkittavaksi. Märkä rätti naamalle, kun eivät vieläkään ole saaneet tarpeeksi.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Riitaa haastetaan nyt kunnolla, ilmeisesti Venäjä testaa ja venyttää rajojaan nähdäkseen kuinka pitkälle voikaan mennä. En hetkeäkään kuvittele että Tanskan salmet suljettaisiin.

Odotellaan että joku kertoo miten tämä on välttämätön vastatoimi Venäjän puolustautumiseksi Naton aggressiolta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Käyköhän niin että Putinia vastaan asettuu ainoastaan Trump, jos muilta kiireiltään ehtii ja perehdytetään.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Käsitykseni mukaan Yhdysvaltain ja Britannian sotalaivat eivät kovinkaan paljoa purjehdi koillisväylän alueella, pois lukien sukellusveneet, jotka pystyvät sukeltamaan jään alitse.

Siinä mielessä Venäjän päätös sulkea koillisväylä muiden maiden sota-aluksilta ilman sen lupaa liikkua siellä on vähämerkityksellinen. Se tuskin vaikuttaa niiden toimiin, vaikka Venäjän toimi on kansainvälisen merenkulun sopimuksien vastaista silloin kun kyseiset sota-alukset pysyvät kansainvälisillä merialueilla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kun Neuvostoliitto hyökkäsi Afganistaniin vuoden 1979 lopussa länsimaat tuomitsivat tämän kovin sanoin ja seurauksena oli tietynasteinen diplomaattinen boikotti. Ainoan poikkeuksen teki Ranska, jonka mielestä dialogia oli edelleen syytä pitää yllä. Siksi Ranskan ulkoministeri teki aiemmin sovitun virallisen vierailun Moskovaan tammikuussa 1980. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun YK:n yleiskokous oli murskaenemmistöllä tuominnut miehityksen (Suomen äänestettyä tyhjää...).

Samana päivänä, kun Ranskan ulkoministeri saapui Moskovaan, Neuvostoliitto ilmoitti, että toisinajattelija Andrei Saharov oli määrätty kotiarestiin Gorkin kaupunkiin. Käyttämäni sana "aasinpotku" ylemmässä kommentissani juontaa juurensa tuosta, kun ilmoitusta luonnehdittiin journalistien toimesta silloin juuri aasinpotkuksi osoittamaan paksunahkaisuutta ja piittaamattomuutta.

Tuolloin Neuvostoliitto joutui kuitenkin huomaamaan, että oli jo ylittänyt rajan, koska Ranskan ulkoministeri ilmoitti keskeyttävänsä vierailun ja palasi saman tien kotiin. Ranska osallistui myös olympiaboikottiin seuraavana kesänä kiltisti ruodussa muiden länsimaiden kanssa.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Kollisväylä kulkee Venäjän aluevesien läpi, joten ei tämä kovin omituinen uutinen ole. Venäjä ilmoitti jo vuonna 2017, että se tulee perimään ulkomaalaisilta tankkereilta maksun väylän käytöstä, tai jopa estämään niiden liikennöinnin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Uutinen ei ole omituinen, Venäjän päätös on laiton. Jos se olisi laillinen, Tanska ja Ruotsi voisivat pistää Juutinrauman kiinni ja samoin Turkki Bosborin. Kansainvälinen merioikeus sallii vapaan "läpikulkumerenkulun" aluevesien kautta. Venäjä ei kunnioita kansainvälisiä lakeja niin kauan kuin muut maat eivät siihen reagoi millään konkreettisella tavalla. Pelkkä paheksuminen ei riitä.

Tomi Vaalisto

Koillisväylä on auki 3 - 4 kuukautta vuodesta ja jäänmurtaja-apua siellä saatetaan tarvita purjehduskautenakin.
Ihan millä tahansa aluksella Koillisväylälle ei ole asiaa ja matalimmillaan väylä on vain reilut 7 metriä, joten kovin suuret alukset eivät voi sitä käyttää.

Perinteinen Aasia - Eurooppa reitti on pidempi, mutta siellä voidaan operoida suurilla aluksilla, joilloin kuljetus on halvempaa. Lisäksi reitin varrella on monta suursatamaa, mitkä Koillisväylältä puuttuvat täysin.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Miten tämä liittyy Venäjän päätökseen kieltää tai luvanvaraistaa väylän liikennöinti?

Tomi Vaalisto

Koko väylän käyttö on marginaalista ja siellä navigointi on haastavaa.
Itänaapurin kielto on siis yhtä tyhjän kanssa.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #14

Siitä huolimatta päätös rikkoo kansaivälistä merilainsäädäntöä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Siperiassa koillisväylän varrella ovat Venäjän suurimmat nesteytetyn kaasun (LNG) laitokset. Mittakaavallaan suurimiissa projekterissa ovat mukana amerikkalaiet, länsimaiset ja kiinalaiset energiayhtiöt mukaanlukien kansainväliset LNG kuljetuksia hoitavat varustamot.

Nämä varustamot ovat luonnollisesti vapaita venäläistä kaasua kuljettamaan !!!

Yamal LNG projeti arvoltaan USD 30 mrd. mMukana Total, CNPC. (Sakhalin Island) Kaasun määrä suunnaton !!

Arctic LNG-2 kaasuvaranto 390 cbm

Shtokman LNG kaasuvaranto 38 trillion bcm. Omistajat Gazprom 51 %, Total 25%, Norsk Hydro 24%.

Far Eastern LNG varanto 485 bcm. Omistajat Exxon 30%, Sodeco 30% Japani, Rosneft 20 % ja ONGC 20 %

Venäjäällä on kymmenia sopimuksia länsimaisten varustamojen kannssa kaasun kuljetuksista ympäri maailmaa. Uusimmat sopimukset koskevat jäävahvistettuja LNG tankkereita jotka kuljettavat kaasua Yamalista Kiinaan.

https://finance.yahoo.com/news/teekay-lng-partners...

Eiköhän näillä ole vapaa kulku !!!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Varmaankin on, ja muutoinkin saattaa olla, että tuo ilmoitettu "ohjeistus" koillisväylää koskien on aika merkityksetön. Siksi sellaista on helppo käyttää juuri nyt eräänlaisena nokitteluna ja rivien välistä "vertauksena" Kertsinsalmen tilanteeseen.

Tomi Vaalisto

Yamalmax jääluokan LNG tankkerien syväys on yli 10 metriä ja ne eivät pääse Koillisväylän läpi.

Yamalmax: https://akerarctic.fi/en/reference/yamalmax/

Koillisväylän matalin kohta on Dmitriya Lapteva, syväys 8 - 9 m.

Lähde: Navigating the Northern Sea Route - sivu 4.
https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/n...

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ei niiden tarvitsekaan päästä, jos ne ovat määränpääliikenteessä Yamalista länteen päin...

Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #18

Totta, mutta aiemmassa kommentissa todetaan uusimmat sopimukset koskevat jäävahvistettuja LNG tankkereita jotka kuljettavat kaasua Yamalista Kiinaan.

Käyttäjän JussiVaahtikari kuva
Jussi Vaahtikari

Pari kommenttia tuohon alueella liikkumiseen. Mainitsemasi salmi on vain yksi vaihtoehtoinen reitti alueella, jossa on käytettävissä myös ns. syväväylä. 10 metrin syväys ei ole käytännössä rajoittava tekijä. Itse asiassa tuon salmen läpi ei kannata tulla, jos vain mahdollista, koska se lisää matkaan turhaa pituutta.

Esimerkkinä - linkittämäsi ABS:n vihkon etusivulla oleva vihreä rahtilaiva ui noin 11m syväydellä. Se on yksi Koillisväylän läpäisseistä aluksista. Lisäksi laivoilla maksimisyväys tarkoittaa vain sitä syväyttä, mihin sen voi enintään turvallisesti lastata. Se ei tarkoita sitä, että ei voisi kulkea vajaassa lastissa, jos niikseen tulee.

Mitä tulee Yamalmax laivoihin, niin ne ovat aika hirmuja jäissä operoimaan. Verrattuna vaikkapa Suomen uusimpaan jäänmurtajaan.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Niin....siis eikö tämä ole näillä tiedoilla koskemassa ainoastaan ulkomaisia sota-aluksia ?

En nyt tiedä onko siinä jotain outoa jos haluaa tietää aluevesillä kulkevien sota-alusten liikkeet....olipa kyseessä venäjä tai mikä tahansa valtio.
Eihän tämäkään kiellä kulkua kunhan tekee ilmoituksen kulkemisestaan.

Kai nyt suomikin vähän kyselee jos aluevesillä alkaa ulkomaisia sota-aluksia seilailla.
En nyt ihan ymmärrä mikä tässä on kovinkaan kummoisen kohun aihe....vai onko se ongelma nimenomaa etten vaan ymmärrä.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Koilisväylän hallinta on melko merkityksetön asia siihen verrattuna, että Venäjä vaatii pohjoisnavalta 1,2 miljoonan neliökilomerkin kokoista maa- ja vesialuetta itselleen väittäen, että mannerlaattojen perusteella ne kuuluvat Venäjälle.

Sattumoisin noilla alueilla arvellaan olevan noin 30 % kaikista maailman kaasu- ja öljyesiintymistä. Kiistaa ei ole vielä ratkaistu, mutta Venäjä on käynyt jo laittamassa pohjoisnavan alle 4000 m syvyyteen merenpohjaan oman lippunsa...

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Ja samaan aikaan avannut lukuisia varuskuntia pohjoisessa....

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset