Uusliberalismia

Sotesta tuli ikiliikkuja - mikä on valtiokoneistomme legitimiteetti?

Sote kaatui taas kerran, vaikka tätä ei saakaan sanoa ääneen. Kepu ja kokoomus puhuvat vuoden lisäajasta, mutta siinähän on vaalit välissä. Kuka uskoo, että mahdollinen demarivetoinen hallitus hyväksyisi Sipilän ja kumppaneiden soten ensi vuonna sellaisenaan ilman merkittäviä muutoksia? Niinpä - kyllä niin on, että ensi kevään vaalien jälkeen kaikki alkaa taas kerran alusta.

Tämä farssi panee miettimään, kuinka lujassa on valtiokoneiston legitimiteetti. Kansa nauraa tälle pelleilylle ja äänestää yhä herkemmin populisteja, jos ylipäätään uurnille enää vaivautuu. Anteeksi vain, mutta liittovaltiossa sote olisi jo tehty ja toiminnassa.

Sotesta on tullut virkakoneistomme tehottomuuden ja päättämättömyyden monumentti. Byrokratiastamme on tullut ikiliikkuja, jonka taltuttamiseen poliitikoilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Hallitukset vaihtuvat, mutta byrokratia pysyy. Ehkä saadaan vielä uusi byrokratian taso - maakunnat - hallintoa hidastamaan ja monimutkaistamaan.

Veikkaan, että papereiden pyöritys loppuu vasta sitten, kun Bryssel antaa meille eurooppalaiset suuntaviivat soten kehittämiselle. Sote jää "itsenäisyytemme" viimeiseksi projektiksi, jota ei Suomen omin voimin saatu koskaan maaliin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Eikö soten lykkääminen nimenomaan vahvista "valtiokoneiston legitimiteettiä"?

Soten runnominen väkisin vastoin asiantuntijoiden ja/tai perustuslakivaliokunnan lausuntoja olisi nimenomaan murentanut "valtiokoneiston legitimiteettiä".

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Ajattelin siitä näkökulmasta, että saako poliittinen järjestelmämme enää liikkeelle mitään muuta kuin merkityksettömiä yksityiskohtia. Tämä ei voi olla vaikuttamatta yleiseen mielipiteeseen valtiovallan kyvystä johtaa maata.

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Okei. Minä jumituin termiin "legitimiteetti".

Withdrawn!!

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #4

No itse asiassa "legimiteetti" ei ole tuohon kovin hyvä sana. Kesäterässä tässä ollaan...

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Kyllä tämä hulluus saa lisävauhtia, kun demarit lasketaan pätemään. Asiat jatkavat alamäen suuntaan vierimistään. Toinen kaheleiden ryhmä ovat vihreät piipertäjät kantakaupungista. Heillä ei ole kumpikaan jalka maantasalla.

Demokratia ja puoluejärjestelmä ovat tulleet tällaisenaan tiensä päähän nykymaailmassa, joka vaatii aivan toisenlaista älyn tasoa, nopealiikkeisyyttä ja laaja-alaista ajattelua.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Meinaatko, että Keskusta ja Kokoomus kaatoi soten Sdp:n ja Vihreiden hoidettavaksi. Itselläni ainakin tuli heti mieleen, että näin on.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Onneksi vihreiden puheenjohtaja on erikoistunut soteen, joten se saadaan vaalien jälkeen nopeasti maaliin.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Joo, kepun ja kokoomuksen hallitus jollain takiaisella höystettynä on ihan aina kaikkien ongelmien äiti. On myös tärkeää, ettei hämäläispersuja päästetä sotkemaan vastuullista toimintaa. Toki ymmärrän, että persujen otto hallitukseen on persujen surma. Kuten kävikin. Seuraavan hallituksen runko pitäisi muodostaa demareiden ja kokoomuksen ympärille. Vihreät ja ruotsalaiset lisäksi mukaan, niin alkaa Isänmaan ja kansalaisten etukin näkyä päätöksissä. Sipilällä on molemmat kädet köyhän taskuissa ja vaikutuksille altis Orpokin on menettänyt kokonaiskäsityksen kansalaisten Suomesta.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Seuraava hallitus on SDP,Kok ja Kesk. Loput vikisee.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Totta, ei kannata juurikaan ihmetellä miksi ääliöpopulistit saavat kannatusta kun hallitus tuo heille taas kaiken valmiina eteen.

Meidän tavallisten taatiaisten kannalta on tietysti lohdullista, että hekin sortuvat omiin sisäisiin riitoihinsa kun kaikki haluavat führereiksi ja suurviisareiksi eikä kukaan halua tyytyä olemaan joukkojärjestön joukko.

Toki tietysti voisi lyödä vetoa tuoko Olkiluoto III ensin meille sähköä, lennämmekö Berliinin uudelle lentokentälle, kulkeeko Omskin metro vai tuoko SOTE terveyttä. Epäilenpä omskilaisten kertoimen olevan pienin.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"...liittovaltiossa sote olisi jo tehty ja toiminnassa."

Tai sitten haudattu tai ehkei ensinkään otettu esille.

Suomessa sote-teatteri toimii eräänlaisena saippuaoopperana, jonka päivästä toiseen tapahtuvilla dramaattisilla käänteillä kiinnitetään kansan huomio sillä aikaa kun kulissien takana tehdään muita asioita ja jätetään toisia asioita tekemättä sillä verukkeella "kun on tuo soteprojekti sitomassa resursseja".

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kejon huomio ja varoitus on paikallaan.

Meidän kannattaa olla varuillaan kaikenmaailman aktiivimallien suhteen ja seurata etenkin mitä J.Lindströn kulloinkin laitetaan tekemään. Viimeksihän hän on ollut nuorten määräaikaisten työsuhteiden kimpussa ja aiemmin aktiivimallin toisen vaiheen kanssa.

Myös Liikenneministeriötä kannattaa pitää silmällä. A.Berner tuntuu myös laitettavan asialle monen hämärän homman tekoon.

Ja muutenkin kannattaa pitää silmät auki.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Edellinen hallitus oli jo pitkällä soten valmistelussa mutta malli törmäsi perustuslaillisiin ongelmiin ja sitten lopulta myös kokoomuksen vastustukseen. Jos mallia olisi korjattu, niin meillä olisi jo valmis sote-järjestelmä.

Kepu valtaan päästyään huomasi mahdollisuuden saada maakuntansa hoitamaan "leveämmillä hartioilla" sotepalveluja. Tämä on valitettavasti vain pelkkää harhautusta sillä tuskinpa maakuntavaltuutetut jalkautuvat kuntiin vaan työ tehdään edelleen kunnissa juuri samojen "käsien" voimin kuin nykyisinkin eikä yhtään käsiparia saada lisää.

Ihmettelen jatkuvaa puhetta maakunnista ja maakuntien sotevalmistelijoista. Mihin lakiin näiden työ perustuu vai tehdäänkö siellä täysin laitonta työtä vastoin virkamiesten työnkuvaa?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Nykyään valtaosassa julkisenhallinnon muutosprojekteja ja -hankkeita lainsäädännön valmistelu etenee muun hankkeen rinnalla, joskus jopa osaprojektina. Lainsäädännön lopullista muotoa ennustetaan ja tulevien prosessien, tehtävien ja infrastruktuurin valmistelussa otetaan huomioon, että lainsäädäntäntö saattaa vielä "elää". Lopullinen "viilaus" tehdään sitten kun lainsäädäntö on valmis, joskus ihan viime tipassa ja joskus jopa jälkikäteen.

Jos lainsäädäntöä ei ennakoitoitaisi ja konkreettisen toteutuksen valmistelua ei aloitettaisi ajoissa, aikatauluihin tulisi vuosien viivästyksiä ja muutokset saattaisivat monessa tapauksessa olla jo käyttöönotettaessaan vanhentuneita. Esimerkiksi mikähän mahtaisi olla SOTEn käyttöönoton aikataulu jos nykyiset sairaanhoitopiirit y.m. eivät olisi jo pitkällä valmistellessaan tulevien maakuntien töitä.

Menettelystä tulee jonkin verran lisätyötä kun lainvalmistelu "elää" mutta virkamies-, nais- ja muukunta on ammattitaitoista osaten tuon muutosvalmistelun lakien ennustamisineen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset