Uusliberalismia

Jos joku vielä tunkee kurkustani Apu-lehteä, haastan oikeuteen

Tiedän: tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tein eilen epähuomiossa facebookissa leviävän "älykkyystestin" ja menin kirjaamaan puhelinnumeroni ennen kuin tajusin testin olevan huijausta. Jätin sen kesken, mutta liian myöhään. Sen jälkeen olen saanut puhelinmyyjiltä kolme todella aggressiivista ja epämiellyttävää puhelua, joista ainakin yhdessä viitattiin tuohon "asiakaskyselyyn."

Älkää ymmärtäkö väärin: en ole riidankylväjä. Puhelinmyyjät ovat aiemmin soitelleet minulle harvakseltaan ja minulla on useimmiten aikaa heille. Kiitän tarjouksista ja toivotan heille jaksamista työssään. Mutta eilisen "testin" jälkeen alkanut häirintä on jotain aivan uutta: myyjille on näköjään ohjeistettu, ettei edes selvä kiitos ei kelpaa. Olen nyt vuorokauden kuluessa ainakin seitsemän kertaa kieltäytynyt kahdella sanalla Apu-lehdestä ja sen ohella tai sijaan tarjotuista Tuulilasista ja Urheilulehdestä ja vastannut tungetteleviin kysymyksiin terveydentilastani Omega-kapseleiden myyntimiehelle.

Nyt on tullut raja vastaan. Näin ei saa jatkua. Jos tieto "asiakaskyselystäni" leviää salamannopeasti myyntimiehille, niin samaten saa julkisesti esitetty kieltäytyminen Apu-lehdestä levitä samoille tahoille. Nimenomaan Apu-lehti on se, jota minulle tungetaan kaikista tuuteista. Erikoista, sillä luin sitä viimeksi varmaan 1980-luvulla parturissa.

En ole koskaan nauhoittanut puhelua, mutta nyt on sormi napilla...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Aina jos laittaa puhelinnumeronsa johonkin kilpailuun tai kyselyyn voi odottaa myyntipuheluita. Sinä satuit ilmeisesti vastaamaan johonkin Apulehteä kustantavan yhtiön kyselyyn.
Joskus olen kieltäytynyt montakin kertaa ja myyjä sen kun jatkaa opettelemansa litania. Jos ei huvita tai ehdi kuunnella voi aina sanoa ei, kiitos ja katkaista puhelun.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

En tykkää lyödä luuria ihmisten korvaan. Jokin muu ratkaisu tähän on oltava.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kannattaisikohan ryhtyä lähettelemään palautetta suoraan tuon homman takana olevalle Apu -lehdelle. Se vaatii tietysti jonkun verran vaivaa, mutta voi aina toivoa, että negatiivinen palaute herättäisi heidät huomaamaan, että tuon tyyppinen markkinointi tuo heille bad-williä ja pikemminkin levikin laskua kuin nousua. Jokainen markkinoinnin kanssa tekemisissä olevahan tietää, että siinä missä tyytyväinen asiakas kertoo kokemuksistaan parille kolmelle ihmiselle, tyytymätön kertoo parille -kolmelle kymmenelle.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #5

Tämä on se tapa lähettää palautetta, jonka nopeasti keksin.

Minä olen kuules niin vanha, että muistan ajan, jolloin oikeat ihmiset sai nopeasti kiinni soittamalla keskuksen kautta. Tässä samalla kuuntelen puhelimen kajaria, olen ollut kohta puoli tuntia jonossa erääseen nimeltä mainitsemattomaan lentomatkatoimistoon. Suomenkielistä palvelua ei näköjään edes ole, vaikka Suomestakin käsin toimivat.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #5

Ei kai ne sellaista myyntityötä harjoittaisi joka ei tuottaisi tuloksia.
Itse olen ihmetellyt näitä koreita kuoria joissa minua puhutellaan jopa vain ystävien tiedossa olevalla lempinimellä ja josta varisee kymmeniä lippuja ja lappuja ja aina voittavia raaputusarpoja ja ilmaislahjojen ylistyksiö. Itse tuotteesta ei juuri tietoa löydy, kuten miten usein kyseinen lehti ilmestyy jne. Ilmeisesti jotkut sitten tykkäävät näistä varmaan hintavista askartelupaketeista.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Jokuhan sen puhelun lopetta ja kännykkäaikana pitäisi hyväksyä "luurin korvaan lyömistäkin". Ihminenhän voi olla vaikka missä tilanteessa kun vastaa puhelimeen. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kuunnella yhtään sen pitempään kuin itsellesi sopii.
Puhelinmyynnin voi käsittääkseni kokonaan kieltää. Älä anna puhelinnumeroa jos haluat välttää myyjiä.
Aika nopeasti puhelut loppuvat kun ei osta mitään.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Itse en vastaa tuntemattomiin puheluihin, oletan, että jos on asiallinen soittaja, laittaa kyllä viestin. Puhelimissahan on nykyisin mahdollisuus estää soittajat, käytän sitäkin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Paljonko on vielä meitä "vanhaa kansaa," jotka vastaamme joka puheluun? Veikkaan, että aika paljon. Monilla ei välttämättä edes keskittyminen ja nopeus riitä "tarjousten" torjumiseen.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Jouni, kun seuraava puhelu tulee niin tallenna kyseinen numero "älä vastaa" nimellä luetteloon sim-kortille. Onhan sinulla ilmeisesti puhelimessa kyseiset numerot saapuneissa puheluissa (jollet ole poistanut), joten voit ne jo nyt sieltä tallentaa puhelimen luetteloon "älä vastaa (no 1 jne)" nimellä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #6

Tuota vastaan ovat keksineet aika ovelan keinon. Vaikka sama henkilö kauppaisi sinulle lehteä uudestaan ja uudestaan, hän soittaa aina hieman eri numerosta yleensä niin, että vain viimeinen numero tai kaksi viimeistä on muuttunut.
Noissa "musta lista"-ohjelmistoissa pitäisikin ehdottomasti olla ominaisuus, että voit estää jonkun tietyn numeroavaruuden, esim 1000 numeroa kerralla, jotta ne poistaisivat kaikki yhden häirikköyrityksen soitot.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #7

Tuollainen menettely on toki mahdollista. Silloin ei varmaankaan kannata vastata yhteenkään tuntemattomaan numeroon.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Käsittääkseni nuo puhelut yleensä nauhotetaan ja nauhoitusta käytetään sitten tarvittaessa todisteena tilauksen hyväksymisestä. Helpointa on vain hokea joka tilanteessa, että en tilaa mitään. Jos on tarpeeksi jämäkkä ja sanoo sen heti alkuunsa, puhelu loppuu lähes aina siihen. Jos myyjä ei usko ja jatkaa myyntipuhettaan, kannattaa vain sanoa koko ajan, ettei tilaa mitäään eikä pidä osallistua mitenkään muuten keskusteluun.

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki Vastaus kommenttiin #21

"Helpointa on vain hokea joka tilanteessa, että en tilaa mitään. "

Tuon saman "taktiikan" olen myös huomannut tehokkaimmaksi, se pitää vain sanoa heti ensimmäiseksi, yleensä voi vielä toivottaa hyvää päivänjatkoa. Kai ne myyjätkin on provisio-palkalla ja huomaavat ajoissa ettei tuolta tipu pennosia.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Operaattoria vaihtaessa ei onnistunut puhelinluetteloni kopiointi joten tututkin soittavat tuntemattomasta numerosta. Lääkärikin soittaa tuntemattomana tosin sovittuna aikana. Vastaan kyllä aina tuntemattomille, mutta en soita takaisin.
Myyntipuheita saatan kuunnella ihan huviksenikin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #12

Todella, siinä oli yli parisataa numeroa tallennettuna. Nettikin lakkasi toimimasta operaattorin kautta, mutta väittävät vian olevan puhelimessa, heidän tiedoissa kun on kaikki ok.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Mikäs meillä kieltäytyessä, mutta entäs muistisairaat tai vanhat (kohteliaat) ihmiset? Kaveri kertoi äitinsä (rouva 85v) tilanneen noin 10 lehteä. Valikoimasta löytyi meidän perhettä ja tais olla vauva lehtikin mukana. Törkeydellä ei ole rajaa...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Se on todellinen ongelma. Mahdollisuuksien mukaan omaisten tulisi ajoissa huolehtia puhelinmyyntikiellosta.
Markkinoinnin törkeydellä ei ole raja lain sallimissa puitteissa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Muutama vuosi sitten klikkailin netissä jotain nokkeluustestiä, johon liittyi puhelinnumeron tallennus. Tapahtuman jälkeen ehti kulua useita kuukausia, ennen kuin ymmärsin puhelinlaskuni olevan jatkuvasti suhteettoman suuri. Ilmankos; tämä nokkeluusfirma oli tasaiseen tahtiin toimittanut minulle lisätehtäviä erillismaksulla! "Sitä saa mitä tilaa", kuulemma. Ja onhan tähän tilanteeseen toinenkin sanonta: "oppirahat on nyt maksettu".

Onnistuin irtautumaan asiakkuudesta, ja puhelinlaskut maltillistuivat kerralla. Prosessin kokonaisuuden perusteella nettifirma päihitti minut nokkeluudessa vähintään kuus-nolla. Nykyään olen varovaisempi!

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti

Käytätkö älypuhelinta? Jos, niin asenna Fonecta Caller. Se hakee reaaliajassa soittajan nimen, ennen vastausta. Jos soittaja ei ole tuttu tai numero on salainen, niin puheluun voi hyvillä mielin jättää vastaamatta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset